سند ۲۰۳۰ درخوشبینانه ترین حالت سکولار است

۰۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۵ کد : ۲۹۳۳۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۶۲
تهران – ایرنا – دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت:برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش یا همان سند ۲۰۳۰ یونسکو در خوشبینانه ترین حالت یک سند سکولار است
سند ۲۰۳۰ درخوشبینانه ترین حالت سکولار است

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکتر منصور کبگانیان که عصر سه شنبه در خصوص مصوبات نود و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران سخن می گفت، دستور نشست امروز این ستاد را بررسی سند ملی نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم و همچنین بررسی برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش سند ۲۰۳۰ عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در جلسه قبل تمامی راهبردها، چشم انداز و اهداف سند ملی نوآوری و صنایع محصولات نرم فرهنگی به تصویب رسیده بود، گفت: در جلسه امروز راهکارها و اقدامات عملیاتی و ملی مناسب در این حوزه به تصویب رسید.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، گردشگری، سینما، اسباب بازی و نوشت افزار و بازی های رایانه ای، انیمیشن ها و پوبانمایی را در بر می گیرد، افزود: در این جلسه مصوب شد که نظام یکپارچه پایش و ارزیابی بازار ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی طراحی و استقرار پیدا کند.
کبگانیان ادامه داد: همچنین در جلسه امروز مصوب شد در این حوزه آینده نگاری، نیازسنجی و ذائقه سنجی انجام شود چراکه بسیاری از این فن آوری های نرم فرهنگی بخصوص آنهایی که صبغه غربی و سکولار دارند به تدریج می توانند در ذائقه ایرانیان تغییر ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه در راهبرد دوم نیز اقدامات نیز به تصویب رسیده است گفت: شرکت هایی که در حوزه برندها و نمانامه ها فعالیت می کنند رتبه بندی و ارزیابی می شوند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با بیان اینکه در نشست امروز در ارتباط با راهبرد سوم نیز اقدامات مناسبی به تصویب رسیده است، ایجاد کریدورها، شهرک های علم و فناوری و مراکز نوآوری و مراکز تجاری سازی این محصولات فرهنگی نرم را از آن جمله برشمرد.
وی همچنین رفع موانع قانونی و تسهیل در اجرایی سازی نظام ثبت حقوق مالکیت فکری این آثار را از دیگر راهبردهای مصوب نشست امروز عنوان کرد و گفت: به طور حتم یکی از خطراتی که محصولات فرهنگی را تهدید می کند نبود بحث مالکیت فکری برای آنهاست.
کبگانیان همچنین بحث بازاریابی محصولات و همچنین توسعه شهرک های تخصصی و حمایت از صنایع و موسسات کوچک و متوسط را در این حوزه از جمله اقدامات به تصویب رسیده در جلسه امروز ذکر کرد و گفت: ایجاد پژوهشگاه ها و ایجاد مراکز اندیشه ورز نیز به دلیل ایجاد رقابت در بخش خصوصی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایده بازارها و نهادهای میانجی در سطح ملی و بین المللی از جمله مصوبات بود.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، راهبرد ششم را به انتها رساندیم گفت: چهار راهبرد دیگروهمچنین بحث مهم تصمیم گیری در خصوص ساختاری که این مصوبات را راهبری کند به جلسه بعدی ستاد نقشه جامع علمی کشور موکول شد.
وی همچنین از بررسی برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش سند ۲۰۳۰ را بعنوان موضوع دیگری نام برد که در دستور کار نود و یکمین نشست این ستاد قرار گرفت و افزود: تمام جلسه سوال این بود که حالا که ما خودمان برای نظام اسناد فرادولتی و فرابخشی کامل داریم ضرورتی نداشت در مجموعه ای و اجلاس یونسکو این سند بصورت کامل پذیرفته شود.
کبگانیان با بیان اینکه ما در سالهایی برنامه ها و سیاست هایی در نظام نداشتیم و مجامع بین المللی سندهایی را برای ما تهیه و نگارش می کردند که برخی دولت ها نیز آن سندها را اجرا کرده اند، گفت: خوشبختانه در دهه اخیر اسناد بالادستی بسیار مترقی و مشخصی در حوزه آموزش، پژوهش و علم فناوری برای کشور تعریف و به تصویب رسیده است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید براینکه، برخی بندهای برنامه چارچوب اقدام ملی تناقض صریح با اسناد ملی ما بخصوص سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور دارد، گفت: البته
بخش هایی از این سند ۲۰۳۰ مغایرت های جزئی دارد که البته چندان روی آن تکیه نداریم.
وی ادامه داد: با وجود اسناد فرادولتی و فرابخشی کامل ضرورتی نداشت در مجموعه ای و اجلاس یونسکو این سند بصورت کامل پذیرفته شود، چراکه هنگامی که بدون اعتراض یک موضوعی در اجلاس تایید شود برای تمام کشورهای حاضر از جمله جمهوری اسلامی تعهد ایجاد می کند.
کبگانیان یکی دیگر از انتقادات به سند ۲۰۳۰ در نشست امروز را الزامی شدن این سند در مصوبه هیات وزیران عنوان کرد و گفت: دولت طبق مصوبه ۲۵ شهریورماه سال جاری تمام بخش ها و بخصوص کمیته مربوطه را برای اجرای کامل چارچوب اقدام ملی ۲۰۳۰ ملزم به اجرا کرده است.
وی به ترجمه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سایر زبان ها از جمله انگلیسی، عربی، اسپانیولی و فرانسه اشاره کرد و گفت: ما درخواست کرده ایم که این اسناد در فعالیت های بعدی از سوی وزیر علوم و دفتر یونسکو در ایران در صحن این سازمان ارائه شود.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این اسناد از بندهای بسیار مترقی و قابل پیاده شدن برای بسیاری از کشورها برخوردار است و مطمئن هستیم مورد استقبال همه کشورها قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید براینکه با داشتن این اسناد به هیچ وجه نبایستی در مقابل اسنادی که کشورهای غربی تهیه می کنند منفعل عمل کرد، ادامه داد: سند ۲۰۳۰ در خوشبینانه ترین حالت سکولار است و در برخی جاها با آموزه های و اعتقادات دینی ما مغایرت دارد


( ۱ )